Contact: 0730 650 316

Program L - V: 08:00 - 18:00

comenzi@portokal.ro; online@portokal.ro

TRANSPORT GRATUIT la comenzi mai mari de 70 lei!

Patimirea lui Isus. Ceea ce s-a intamplat cu adevarat

10,90 Lei

Disponibilitate: In stoc

Isbn: 973-8474-56-6
Editura: Sapientia
Limba: Romana

Fii primul care evalueaza acest produs.

Deschizi coletul inainte de plata Returnare produs in 30 de zile Transport gratuit

Transport gratuit
  • Descriere
  • Pareri

Detalii

Patimirea lui Isus. Ceea ce s-a intamplat cu adevarat este scrisa de Gerard Billon, Jean Delumeau si aparuta la Editura Sapientia.

"Figura lui Isus continua, din fericire, sa atraga multimile si chiar simpatia unor oameni care nu sunt crestini. Succesul Bibliei ramane nedezmintit. Or, pentru crestini, punctul culminant al Bibliei il reprezinta patimirea urmata de invierea lui Cristos. Asa stand lucrurile, este firesc ca patimirea sa focalizeze intreaga atentie. Patimirea lui Cristos nu reprezinta, cu toate acestea, un lucru simplu! Bineinteles, exista aspectul istoric, as spune, aproape aspectul evenimentului. Si nu trebuie sa-l neglijam. Patimirea, e adevarat, nu ne este cunoscuta decat prin intermediul celor patru Evanghelii. Textele lor concorda, cu toate acestea, in mare parte si nu ne putem indoi de verosimilitatea condamnarii si a supliciului pe care Isus l-a suferit. A vorbi despre acestea este asadar un lucru cat se poate de legitim, ca suntem sau nu credinciosi. Evangheliile sunt documente de care istoricii trebuie sa tina seama. Mai mult, faptul ca Evangheliile si descrierea patimirii reprezinta elemente fundamentale ale credintei crestine, ale convingerii si pietatii crestinilor, constituie si el un fapt istoric si nu exista nici un motiv ca istoricii sa refuze a lua in seama aceasta sursa. Ea exista. Cu toate acestea, pentru un crestin, patimirea depaseste cadrul unui simplu eveniment. Pentru a o intelege, trebuie sa reluam cuvintele sfantului Paul, legate de „nebunia crucii”. Este cat se poate de evident ca, din acest motiv, moartea lui Cristos pe cruce ridica numeroase intrebari. Astfel, in religia islamica, exista credinta ca Isus nu a murit pe cruce. „Evreii spun: «L-am ucis pe Mesia, Isus, fiul Mariei, trimis de Allah», pe cand ei nici nu l-au omorat, nici nu l-au rastignit” [IV, 156]. Coranul nu da o explicatie la aceasta afirmatie, pe care o putem gasi insa in diferite comentarii ce schiteaza anumite ipoteze, ca, de pilda, ideea ca Isus ar fi fost inlocuit cu altcineva sau ca el ar fi supravietuit supliciilor sale. Oricum ar fi, parea indecent, aproape anormal, ca un profet privilegiat, fara sa mai vorbim ca era Dumnezeu, sa fi avut un sfarsit atat de lamentabil. Crucea pune, de asemenea, probleme, in afara crestinismului, adeptilor religiilor din Asia. Caci acestea vor, in esenta, sa aduca seninatatea. Or, nu se poate spune ca patimirea aduce aceasta seninatate, mai ales daca privilegiem violenta si suferinta, aspect asupra caruia vom reveni. Aceasta moarte nu numai ca a socat lumea necrestina, dar, chiar in cadrul acesteia, ea a intalnit o puternica rezistenta, in asa masura incat, fara sa vorbim de tendintele gnostice, ea a provocat intrunirea primelor concilii ecumenice, de la cel de la Niceea, din secolul al IV-lea, si pana la cel din Calcedon, din secolul al V-lea, chemate sa proclame dubla natura, umana si divina, in unicitatea persoanei lui Cristos, oferind astfel un continut deplin formulei lui Ciril de Alexandria (380-444): „O persoana din Sfanta Treime a suferit prin trup”. „Nebunie a crucii”, asadar. Cu ea, patrundem in inima misterului crestin si a enigmei Dumnezeului facut om. Pentru mine, centrul crestinismului se afla in urmatorul punct: Dumnezeu facut om, care sufera pe cruce, fara sa inceteze insa sa fie Dumnezeu si care invie. Paradoxul crestinismului este acela ca, pentru a relua expresia dispretuitoare a lui Machiavelli, tocmai un „profet dezarmat” este cel care, prin inviere, deschide portile raiului intregii omeniri. Acest paradox si aceasta „nebunie” constituie bogatia si originalitatea crestinismului. Ramane insa problema locului violentei si a suferintei in cadrul patimirii. Primii crestini, care traiau cu bucuria invierii lui Isus si care au pastrat aceasta bucurie mai multe secole, nu resimteau nevoia sa infatiseze patimirea. Pentru ei existase, desigur, un martiriu foarte dureros, dar acest martiriu deschisese calea sperantei, gratie invierii, si, pentru mine, patimirea lui Cristos nu are sens decat prin inviere. Actualmente, civilizatia occidentala opereaza o focalizare catre violenta si catre rau. In asa masura incat disperarea contamineaza intreaga filozofie, iar sadismul - mass-media. Traim sub jugul unui pesimism care ne intuneca orizontul si in fata caruia noi, crestinii, trebuie sa reactionam afirmand si aratand ca, la randul sau, si binele exista. Acest pesimism are o lunga istorie in civilizatia noastra occidentala. O data cu Conciliul al II-lea din Vatican, se putea trage nadejde, cel putin in sanul Bisericii Romane, ca o ruptura se produsese fata de acest destin si ca venise momentul unei eliberari de acest „blestem”. E adevarat ca generatia care a facut Conciliul era o generatie optimista atat in privinta viitorului omenirii, cat si al Bisericii. Generatia noastra, dimpotriva, traverseaza vremuri de neliniste. Cu toate acestea, orice drum inapoi, orice intoarcere in trecut din punctul de vedere al dolorismului, al supra-aprecierii greselii si al suferintei mi se par ingrijoratoare. Abia ne-am eliberat de spaima, ca ne-am si intors la ea. Cred ca supra-dimensionarea pacatului in raport cu iertarea inseamna limitarea realitatii si contrazicerea afirmatiei sfantului Paul, care spune ca „acolo unde s-a inmultit pacatul, s-a revarsat cu prisosinta harul” (Rom 5,20). Mi se pare ca trebuie sa restabilim primatul iertarii, pentru a reda speranta contemporanilor nostri, daca vrem sa ne aratam fideli adevaratului sens al patimirii, care este acela al invierii. Pentru a intelege mai bine ceea ce spuneam mai sus, se cuvine, fara indoiala, sa recitim patimirea asa cum ne este ea prezentata de Evanghelii, sa intelegem cadrul istoric, conditiile reale in care s-a petrecut, inainte de a ne pune intrebarea daca focalizarea asupra suferintei supliciului lui Cristos inseamna reabilitarea cu adevarat a evenimentului Crucii."

Scrie propria ta recenzie

  1 stea 2 stele 3 stele 4 stele 5 stele
Calitate
Pret
Valoare
Array ( [0] => 232 [1] => 305 ) | 305
Incarcare...
Va rugam sa asteptati...
Lei
Inscrie-te la newsletter
5% discount pe care il poti folosi la prima comanda de pe site in termen de 5 zile.
Aboneaza-te
Coupon: