Portokal

Contact: 0730 650 316

Program L - V: 08:00 - 21:00

comenzi@portokal.ro; online@portokal.ro

- 10%

Parintii bisericii

Autori: Adalbert Hamman

Pret normal: 27,25 Lei

Promotie 24,53 Lei

Disponibilitate: In stoc

Isbn: 973-8474-54-X
Editura: Sapientia
Limba: Romana

Fii primul care evalueaza acest produs.

Deschizi coletul inainte de plata Returnare produs in 30 de zile Transport gratuit
  • Descriere
  • Pareri

Detalii

Parintii bisericii este scrisa de Adalbert Hamman si aparuta la Editura Sapientia.

"Omul, a carui indeletnicire este sau era scrisul, devine altul prin opera sa. El se prezinta nu ca un om, ci ca o carte. De aici, si expresia: „vorbeste ca o carte”, expresie care, de altfel, nu este un compliment. Sa ne gandim, de exemplu, la conferentiarii care isi citesc textul conferintei. Pentru cei initiati in patrologie, Clement de Alexandria este autorul Pedagogului. Toata lumea stie ca sfantul Augustin a scris o carte numita Confesiuni. Unii, atrasi de titlu, se incumeta sa o deschida, insa o inchid indata ce-si dau seama ca autorul nu-si dezvaluie pe larg filmul amorurilor ilegitime. Pacat! Cititorul l-ar fi descoperit pe omul care se numeste Aurelius Augustinus. In loc sa enumeram lucrarile unui autor, poate e mai bine daca am incerca sa descoperim cine este acest om: sa cunoastem omul concret, viu, in carne si oase, cuprins de pasiune si ura, slab sau violent. In fond, opera sa ne intereseaza, nu pentru ca pe rafturile bibliotecii sunt aliniate 15 volume in quarto, ci pentru ca ea este opera unui om exceptional numit Augustin; aceasta opera ne ajuta sa descoperim un om, ba, mai mult, un crestin, adica un om patruns de credinta in Cristos. Scriitorii crestini din primele cinci veacuri crestine, pe care ii numim parintii Bisericii, au fiecare o fizionomie proprie cu trasaturi bine conturate. Ar fi usor sa-i clasificam dupa anumite criterii prestabilite si sa vedem in Augustin un emotiv activ si, impreuna cu H. Marrou, in Ioan Crisostomul un introvertit. Sau, dimpotriva, caci nu putem avea incredere in toate clasificarile, sa spunem, de exemplu, ca Grigore din Nazianz era un tip nelinistit, care avea nevoie de caldura si prezenta cuiva, iar Tertulian, unul pesimist, independent, nesatisfacut. Cand vorbim despre literatura, trebuie sa tinem cont si de geografie. Africanul Ciprian nu reactioneaza ca Ilariu de Poitiers; grecii au o sensibilitate, o vigoare filozofica deosebita, care le permit sa-i intreaca pe majoritatea latinilor. Sa nu mai vorbim despre emotia si lirismul sirienilor, cum ar fi, de exemplu, sfantul Efrem. In aceasta carte, ne-am straduit, gravand portretele, sa razuim ghipsul in care unii i-au pus pe acesti inaintasi, impiedicandu-i sa respire, sa traiasca, sa fie ei insisi. Preocuparea noastra a fost sa regasim omul – care, uneori, face sa vibreze textul, ori sa cada o lacrima –, cu sensibilitatea si inteligenta sa puse de credinta in slujba evangheliei. Daca epoca in care a trait Irineu sau Ciprian nu este identica cu cea a lui Augustin sau a lui Grigore de Nyssa, cu atat mai putin poate fi identica cu a noastra. Pentru a o intelege, este important sa o apropiem de noi, sa luminam lucrurile necunoscute cu cele cunoscute, situatiile indepartate cu cele mai apropiate noua si care sunt asemanatoare cu acelea. Atanasiu si Ilariu au fost niste „opozanti”. Au avut curajul sa spuna „nu” totalitarismului imperial, asemanator, cat priveste metodele, oricarui totalitarism. Daca ar fi sa ne gandim la perioada anilor 1940-1944, nu ne vine oare in minte, spontan, timpul apocaliptic trait de Augustin, si astfel, nu intelegem mai bine opera sa - „Cetatea lui Dumnezeu”? Cunoscand mai bine omul, mediul in care a trait, intelegem mai bine contributia pe care o are opera sa la istoria crestinismului si, poate, suntem tentati sa ne familiarizam chiar cu opera sa. Nimic nu creeaza mai bine un contact personal cu omul, decat textul care-i prelungeste existenta. Reintoarcerea la parintii Bisericii se inscrie in miscarea de reintoarcere la originile noastre crestine, numita intoarcerea la izvoare. Suntem, in secolul al XX-lea, fericitii beneficiari ai miscarii biblice si liturgice. Nu exista calauze mai bune decat Origene si Augustin pentru a intelege sufletul si spiritul Scripturii, cu conditia sa nu pierdem niciodata din vedere progresele realizate de stiintele biblice. In ceea ce priveste liturgia, parintii Bisericii nu s-au multumit sa o comenteze catecumenilor si credinciosilor, ci au modelat-o, au construit-o, au trait-o. Ambroziu si Vasile au avut un rol determinant in compunerea textelor liturgice. Reinnoirea biblica si liturgica ar fi incompleta daca n-ar fi insotita de reintoarcerea la parintii Bisericii. Cursul nostru de patrologie „concreta” ar dori sa miste publicul in aceasta directie. Am incercat sa ne familiarizam cu Iustin si Ambroziu, straduindu-ne sa le trasam fizionomia. Portretele – e necesar sa o spunem – nu sunt o reconstituire romantata, ci o deducere bazata pe un studiu asiduu si minutios al scrierilor lor. Am redus referintele la minimum pentru a nu ingreuna cartea si a nu pierde din vedere publicul caruia ne adresam. Specialistul va descoperi ca suntem datori unor studiosi eruditi, precum Mons. Duchesne, A. Puech, P. Labriolle, G. Bardy, J. Quasten, H. von Campenhausen. Prin urmare, cartea nu se adreseaza specialistilor. Am redus la minimum trimiterile pentru a nu ingreuna lectura cartii, caci am avut in vedere publicul caruia ne adresam. Nu putem insa sa le-o interzicem nici celor dintai, pentru timpul lor liber. Dar, redactand-o pe parcursul a doi ani de predare la Universitatea din Quebec, am incercat sa ii prezentam tinerilor studenti pe sfintii parinti intr-o lumina noua, mai aproape de viata de ieri si de azi."

Scrie propria ta recenzie

  1 stea 2 stele 3 stele 4 stele 5 stele
Pret
Valoare
Calitate
Incarcare...
Va rugam sa asteptati...
Lei
Inscrie-te la newsletter
5% discount pe care il poti folosi la prima comanda de pe site in termen de 5 zile.
Aboneaza-te
Coupon: