Recenzie: Acolo unde canta racii – de Delia Owens

Carti

Romanul de debut al zoologului Delia Owens, publicat pentru prima dată în SUA în 2018, Acolo unde cântă racii (titlul original Where the Crawdads Sing) a urcat rapid în toate topurile de vânzări, reușind să depășească autori de calibru precum John Grisham, Stephen King și Margaret Atwood. Un succes răsunător ce a dus la vânzarea drepturilor în zeci de țări și care a atras atenția actriței/producătoarei Reese Witherspoon, mereu în căutare de subiecte cu personaje feminine puternice, pentru a le transpune pe ecran.

Cartea care a creat senzație în întreaga lume și fenomenul care a cucerit mai mult de douăsprezece milioane de cititori, cea mai importantă carte a deceniului pentru Business Insider, cartea numărul #1 a anului și bestsellerul anului pentru The New York Times Book Review – rezultate cu adevărat uimitoare pentru o scriitoare care nu s-a aventurat niciodată înainte în domeniul narativ, dar care, în trecut, a publicat numeroase studii despre ecologia comportamentală a faunei sălbatice africane în reviste de specialitate, printre care Nature, și a contribuit la articole pentru publicații precum Natural History sau International Wildlife.

Un hibrid între roman psihologic de formare și un ghid naturalist cu o ușoară atmosferă thriller, debutul literar al Deliei Owens desfășoară o poveste impresionantă despre abandon, singurătate și supraviețuire, în mlaștinile din Carolina de Nord, într-o perioadă care se întinde din anii ’50 până în anii ’60.

O carte copleșitoare ce scoate în evidență cât de ireversibil poate modela mintea umană singurătatea, cât de mult îi poate marca abandonul pe oameni și ce forță vindecătoare poate avea natura, atunci când e iubită și respectată.

acolo-unde-canta-racii-coperta

Natura este, de fapt, protagonista incontestabilă a romanului, prezentă pe tot parcursul istorisirii. O natură ce, la prima impresie, cu descrierile detaliate evocatoare ale lui Owens, provoacă angoasă, dar pe care, treptat, alături de eroina (copila-adolescenta-femeia) Kya, ajung să o iubească și cititorii.

Kya trăiește în Barkley Cove, un orășel situat lângă o mlaștină care se varsă în ocean. Cea mai mică dintre cei cinci frați, abandonată de mama ei când avea doar patru ani și, puțin mai târziu, de toți frații mai mari, fata își duce existența între pereții murdari și nesiguri ai unei colibe de pescar, în mijlocul acelei mlaștini pe care ajunge să o cunoască perfect.

Pentru câțiva ani, lângă ea va rămâne tatăl ei cel dur, un fost soldat, care își petrece cea mai mare parte a timpului în afara casei, pescuind, jucând poker și îmbătându-se.

Toate aceste circumstanțe o vor determina pe Kya să trăiască închisă în lumea ei.
Incursiunile sale în Barkley Cove sunt sporadice și se limitează exclusiv la cumpărarea combustibilului pentru barcă și a puținei cantități de mâncare pe care și-o poate permite vânzând scoici și pește afumat.
Concetățenii ei, pe de altă parte, o privesc cu suspiciune, dar și cu dispreț.

Povestea fetei din mlaștină și a profundei singurătăți care o copleșește, a fricii de abandon care o însoțește pentru aproape întreaga sa viață, nu te poate lasă indiferent. Scriitoarea reușește să transmită genuin acele emoții pe care Kya, întâi copilă, apoi adolescentă, le simte; peste toate, dominantă, senzația de a fi mereu inadecvată atunci când e nevoită să interacționeze cu alți oameni.

Kya nu are altă alegere decât să învețe să trăiască în mlaștină, să o cunoască atât de profund încât să dezvolte o adevărată simbioză, o legătură cât se poate de viscerală cu fauna și flora sa.

Familia ei sunt scoicile, pescărușii, curenții, oasele de pește și scoarțele copacilor. Trăiește de pe urma cochiliilor adunate și de lumea ei nimeni nu se apropie.

Acolo unde canta racii - recenzie - Pandora M

Într-o zi, însă, fata întâlnește un băiat care îi va schimba viața. Este vorba despre Tate Walker, un tânăr cu câțiva ani mai mare decât ea, ce își duce barca prin aceleași ape ale mlaștinii și care devine, în curând, primul și singurul său prieten, după pescăruși.

Ei își petrec timpul împreună, învățând unul de la celălalt: Tate îi arată cum să scrie, Kya îi dezvăluie secretele naturii și, între cele două personaje, ia naștere o frumoasă poveste de dragoste ce totuși nu pare că se îndreaptă și spre un final fericit.

Tate se înscrie la facultate și, deși promite că se va întoarce, nu o va face așa cum era planul, lăsând-o pe Kya singură și cu inima frântă.

În aceste condiții, fata nu are altă alegere decât să continue să trăiască în mlaștină, care, în ciuda tuturor dificultăților, rămâne locul unde se simte acasă și unde, în cele din urmă, găsește o cale de a se descurca.

După câțiva ani, în micul oraș de pe coasta mlaștinii, are loc un eveniment tragic: un tânăr popular din oraș este găsit mort, iar Kya, singura suspectă, este arestată și acuzată de crimă.

Procesul său, care ocupă o parte semnificativă a romanului, este un adevărat spectacol, un prilej pentru comunitatea orașului să-și verse frustrările și resentimentele pe Kya, fata din mlaștină, simbolul a tot ceea ce este neînțeles și temut.

Pentru comunitatea respectabilă mic-burgheză, agățată de speranța de a se perpetua identic, Kya rămâne un mister și, prin urmare, un pericol. O figură sălbatică și de neînțeles ce trebuie ținută la distanță, de care nu trebuie să te apropii.

De la vârsta de șase ani, Kya se plimbă complet singură prin canale și stufărișuri, îmbrăcată în haine zdrențuite și desculță. A frecventat școala doar pentru o singură zi, dar mlaștina și creaturile ei nu au secrete pentru ea: o hrănesc, o alintă, o protejează, fiind atât învățătoare, cât și tovarășe de joacă.

Acolo unde canta racii

Kya învață să descifreze semnele naturii înainte chiar de a ști să citească o carte: în singurătatea ei absolută, pare să se descurce singură. Dar frumusețea ei înflorește în curând: neobișnuită, sălbatică, intangibilă, stârnește dorința în rândul băieților din sat.

Kya descoperă dragostea, dulceața și capcanele ei.

Când în mlaștini este găsit corpul fără viață al lui Chase Andrews, toate privirile se îndreaptă spre ea, misterioasa fată uitată: șoaptele devin rapid acuzații, suspiciunile se transformă în certitudini incontestabile.
Procesul, atât în afara, cât și în interiorul tribunalului, duce firul epic spre un final imprevizibil și uluitor.

Acolo unde cântă racii este o istorisire despre singurătate, despre supraviețuire, despre natura umană și despre dragostea pentru natură, o poveste ce te captivează de la prima la ultima pagină și care te face să te gândești la multe dintre aspectele vieții noastre moderne.
E romanul unei copilării marcate de abandon și al unei naturi care se revelează a fi o adevărată mamă, dar este și povestea încălcărilor de limite impuse social și a unui secret păstrat cu gelozie, care pune la îndoială granițele dintre adevăr și minciună, dintre bine și rău.

Ecranizarea a ieșit foarte frumoasă, însă oferă doar o variantă edulcorată a realismului natural al romanului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *